Το Scent Marketing είναι κάτι περισσότερο από την αίσθηση που δίνει ένα ωραίο άρωμα, όταν διαχέεται στο χώρο. Είναι η τέχνη του να παίρνεις το σήμα κατατεθέν μιας εταιρείας, τη φιλοσοφία της, το κοινό στο οποίο απευθύνεται, να τα συνδυάζεις και να τα αποδίδεις με ένα άρωμα που ενισχύει την εταιρική ταυτότητα του brand.
Το Scent Marketing αναδεικνύει τα εντυπωσιακά αποτελέσματά του, εκεί όπου υπάρχουν και άλλοι τρόποι διέγερσης των αισθήσεων με τα χρώματα, τους ήχους της μουσικής ή του εντυπωσιακού φωτισμού. Κατορθώνει τελικά να δημιουργήσει μια μακροχρόνια συναισθηματική εξάρτηση στους καταναλωτές.
Aromachology
Aromachology είναι η επιστημονική μελέτη που εξετάζει την επίδραση των αρωμάτων στο κέντρο αισθημάτων του εγκεφάλου και ερμηνεύει πώς επηρεάζουν τα συναισθήματα μας, όπως η χαλάρωση, η ευτυχία και η ευεξία.
Το Aromachology έφερε την Αρωματοθεραπεία που μπορεί να χαρακτηριστεί ως η επιστήμη του να χρησιμοποιείς φυσικά αποσταγμένες αρωματικές ουσίες, για να ισορροπήσεις, να εναρμονίσεις και να προωθήσεις την υγεία του σώματος, του μυαλού και του πνεύματος. Η χρήση αρωμάτων προκειμένου να επιτείνει την αίσθηση ευεξίας, εντοπίζεται πολλές χιλιάδες χρόνια πριν. Ακόμα και στη ζωγραφική των σπηλαίων του 18.000 π.Χ., στο Λασό της Γαλλίας, απεικονίζεται η καύση αρωματικών φυτών, για την απομάκρυνση των κακών πνευμάτων.
Αιγυπτιακή κληρονομιά
Στον αρχαίο Αιγυπτιακό πολιτισμό, στα ιερογλυφικά αρχεία, καταγράφεται ξεκάθαρα, η χρήση αρωματικών ιατρικών σκευασμάτων, τα οποία προέρχονταν από εκχυλίσματα βοτάνων, από αρωματικούς φλοιούς, ρετσίνι, αρωματισμένα έλαια, κρασί και ξύδι, που χρονολογούνται στο 4.500 π.Χ. Τα αιθέρια έλαια εξάγονταν εμβαπτίζοντας μέρη του φυτού σε λάδι, και στη συνέχεια φιλτράροντας αυτά σε λινό σάκο.
Κινέζικη κληρονομιά
Την ίδια περίπου περίοδο, οι αρχαίοι Κινεζικοί πολιτισμοί χρησιμοποιούσαν επίσης κάποια μορφή αρωματικών. Το βοτανικό βιβλίο του Σεν Νουγκ (που χρονολογείται περίπου στο 2700 π.Χ.), περιέχει λεπτομερείς πληροφορίες για περισσότερα από 300 φυτά και τις χρήσεις τους. Παρομοίως, οι Κινέζοι χρησιμοποιούσαν αρωματικά σε θρησκευτικές τελετές, καίγοντας ξύλο και λιβάνι για να δείξουν σεβασμό στους Θεούς τους, μια παράδοση που ακολουθείται μέχρι και σήμερα. Η χρήση αρωματικών στην Κίνα συνδεόταν και με άλλες αρχαίες θεραπείες, όπως το μασάζ κι ο βελονισμός.
Έλληνες και Ρωμαίοι
Οι Έλληνες πήραν τις περισσότερες γνώσεις ιατρικής από τους Αιγύπτιους, και τις χρησιμοποίησαν για να διευρύνουν τις δικές τους ανακαλύψεις. Ανακάλυψαν ότι τα αρώματα κάποιων φυτών είχαν διεγερτικές ή ηρεμιστικές ιδιότητες. Για παράδειγμα, η χρήση του ελαιόλαδου ως βάση απορροφούσε το άρωμα από τα βότανα ή τα λουλούδια και το αρωματισμένο λάδι χρησιμοποιούνταν για καλλυντικούς και ιατρικούς σκοπούς. Εμπνευσμένοι από τους Έλληνες, οι Ρωμαίοι έγιναν γνωστοί για τα αρωματισμένα μπάνια και τα μασάζ με αρωματικά έλαια. Η δημοτικότητα των αρωμάτων οδήγησε στην εδραίωση εμπορικών δρόμων που επέτρεπαν στους Ρωμαίους να εισάγουν «εξωτικά» έλαια και μπαχαρικά από την Ινδία και την Αραβία.
Σύγχρονη Αρωματοθεραπεία
Αν και η αρωματοθεραπεία εφαρμόζεται εδώ και χιλιάδες χρόνια, μόνο πρόσφατα έχει γίνει δημοφιλής στον σύγχρονο πολιτισμό. Η σημασία του να συντονίζεις το μυαλό, το σώμα και το πνεύμα, με σκοπό την ευεξία είναι αποτέλεσμα του σύγχρονου lifestyle, και αυτό ακριβώς προσφέρει η αρωματοθεραπεία. Σύγχρονες επιστημονικές έρευνες επιβεβαιώνουν τα συναισθηματικά και σωματικά οφέλη που προσφέρει η αρωματοθεραπεία. Τις τελευταίες δυο δεκαετίες, έχει εκπονηθεί σημαντικός αριθμός επιστημονικών μελετών στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, για να μετρηθούν όχι μόνο οι ψυχομετρικές επιδράσεις των αρωμάτων πάνω στα αισθήματα, τη διάθεση και το συναίσθημα, αλλά και άλλες φυσικές αντιδράσεις. Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο, φυσικές παράμετροι όπως οι καρδιακοί χτύποι, η αγωγιμότητα του δέρματος και χημική ανάλυση των επιπέδων κορτιζόλης, ώστε να μετρηθεί η ανταπόκριση στις μυρωδιές, η επίδρασή τους στη διάθεση, τη μνήμη και στην εκούσια και ακούσια συμπεριφορά. Συγκεκριμένες θετικές επιδράσεις στους ανθρώπους, όπως καλύτερη διάθεση, μείωση του άγχους, βελτίωση της εργασιακής απόδοσης δεν είναι μύθοι σήμερα και είναι γενικώς αποδεκτό ότι μια μυρωδιά μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά, τη διάθεση, τη μνήμη μας, τα συναισθήματα, τα επίπεδα άγχους, την επισταμένη προσοχή και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την επιλογή φίλων, το ενδοκρινολογικό σύστημα και την ασυνείδητη ικανότητα επικοινωνίας με τη μυρωδιά.